Our Ceasing Voice - That Day Last November

Erik Vandamme    23 januari 2013

Voor het ontstaan van Our ceasing Voice gaan we terug naar 2006. Sindsdien werkt de band gestadig aan de weg en bracht enkele pareltjes van EP's en dergelijke uit. Zo was er het in 2009 overal op goede kritieken onthaalde Steadied Stars in The Morphium Sky. In 2011 speelden ze o.a. op Dunk! Festival en brachten een nieuwe plaat uit Live. Tijd voor een volgende bladzijde en die komt er nu in de vorm van That Day Last november.

De biografie leert ons dat er een verhaal wordt verteld over een man die teleurgesteld werd in het leven na het verliezen van zijn geliefde. U voelt het al aankomen, een niet bijster vreugdevol plaatje deze nieuwste van Our Ceasing Voice. De ondertoon ligt dan ook bij explosies van pijn en verdriet die telkens opnieuw op de luisteraar worden afgevuurd.

Sommige nummers beginnen vrij rustig en we krijgen de indruk dat we een heel kalm moment gaan beleven. Niets is minder waar, want vrij snel worden we geconfronteerd met een scherpe en heel sterk overdonderende sound die vooral donker en grauw over komt. We worden bij de strot gegrepen en niet meer los gelaten. Extra sterk punt is de warme gebroken stem van Matthew, al dient gezegd te worden dat de instrumentale aankleding wel het sterkst aanwezig is.

De rode draad doorheen dit album is de luisteraar laten meevoelen met wat doorheen deze man heen gaat. Het is alsof we het allemaal zelf mee maken, echt positieve energie krijgen we er niet van. Eerder een spiraal van verdriet, pijn en smart. Wie houdt van post-rock gedrenkt in een donker sfeertje zal dit album genieten zijn. De typisch ingrediënten van het genre, opbouwen naar een climax, zijn hier ook ruimschoots aanwezig. Alleen is dat hoogtepunt bij elke song zo diep snijdend dat je verweesd achter blijft en de tranen die deze man heeft gelaten eigenlijk zelf voelt. Het geeft je koude rillingen en zal je zeker niet onberoerd laten. Wij zijn er zeker van dat deze schijf ook op het podium voor een intens moment zal zorgen dat ons nog lang zal bij blijven. Dat is bij dit album alvast het geval. Wij genoten is eigenlijk niet het juiste bewoordin, het is eerder we werden er stil van.

That Day Last november is zo aangrijpend mooi dat je het verhaal volledig in een ruk wil beluisteren zoals het lezen van een spannend boek. In deze donkere winterdagen de perfecte voedingsbodem om ons hart diep te raken, want dat doet deze plaat volledig. Commercieel zullen ze er wellicht geen hoge ogen mee gooien, het is immers geen muziek die gemakkelijk in het gehoor ligt. Maar elke Post-rock liefhebber zal zeker duimen en vingers aflikken bij deze prachtschijf net omdat een grens van intensiteit wordt bereikt die je ook terug vind bij bijvoorbeeld Mogwai of Sigur Ros , al gaat het er bij die laatste wel rustiger aan toe.

Op 19 februari kan je hun live bewonderen in de Kinky Star, Gent. Wij zijn er van overtuigd dat dit een meer dan intens avondje gaat worden, allen daarheen!

1. Afterglow
2. Until Your Chest Explodes