Bane - The Acausal Fire

Erik Vandamme    22 januari 2013

We begaven ons op het Black Metal pad en grepen terug naar een album dat eigenlijk al vorig jaar is verschenen. De uit Servië afkomstige Bane stelden ons in 2012 een nieuw album voor, The Acausal Fire. De groep ontstond in 2006 en brachten in eerste instantie enkele demo's uit. Vanaf 2010 begonnen ze echter nog meer actief te worden. Dit resulteerde niet alleen in een EP maar ook een eerste full lenght album  Chaos, Darkness & Emptines deze The Acausal Fire is dus hun tweede en werd uitgebracht via het Label Abyss Records. Het is een album geworden dat die typisch sfeer zo eigen aan deze muziekstijl bewandeld. Ondanks dat hun sound sterke overeenkomsten vertoond met menig ander band in het genre proberen ze toch een zekere originaliteit aan de dag te leggen.

De gedoodverfde ingrediënten van Black Metal zijn voldoende aanwezig. Daarvoor zorgen o.a. de snijdende gitaar partijen, en diepe screams die je koude rillingen bezorgen. Het extra fijne aan Bane is dat ze die typische Black Metal invloeden heel fijn verweven met een Death Metal gevoel. Net dat combineren van beide stijlen geeft een meerwaarde aan dit album. Hoewel we vaak een 'dertien in een dozijn gevoel ' krijgen bij het beluisteren van deze plaat, stoort dit eigenlijk totaal niet. Ze steken misschien niet boven enige andere groep in het genre uit, maar zijn een heel fijne toevoeging hieraan.

Voor de globale liefhebber is deze Acausal Fire een pareltje dat mooi zal staan in de platenkast. Het misschien wel meest belangrijke is dat Bane met hun tweede schijf gewoon voldoet aan de verwachtingen die in hen gesteld werden. Ze hebben hun weg uitgestippeld sinds een paar jaren en laten hier nog maar eens zien dat ze goed zijn in wat ze doen. Heel goed zelfs. Want laat ons eerlijk zijn, in het genre vind je naast een paar hoogvliegers, ook wel een paar die enorm tekort schieten. Ze mogen dan niet geheel behoren tot die eerste categorie, een bijna onmogelijke opdracht, maar in de fijne middenmoot zijn ze een sterke vertegenwoordiger. Daarom vinden we deze trip doorheen het Black Metal/Death Metal wereldje uiterst geslaagd en raden we iedereen aan deze band en album alle kans te geven, ze verdienen het gewoon.

Bringing Forth the Endless Dark Aeon
The End Of Humanity
In Endless Silence