Hate - Solarflesh

Erik Vandamme    21 januari 2013

Hate mogen we terecht beschouwen als één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Poolse Death Metal. Ze bouwden een zekere reputatie op in de loop der jaren. Daarnaast brachten ze kwaliteit volle albums uit die hun fan-base alleen maar deed aanzwellen. Hun vorige CD Erebos kon op lovende recensies rekenen en om die reden was het dan ook reikhalzend uitzien naar hun nieuwste, Solarflesh. Dreigende gitaren, door merg en been heen gaande zangpartijen en een donkere sfeer creëren die je rillingen bezorgt tot het diepste van je genen. Het is op dit nieuwste album ook allemaal aanwezig.

Weinig rust wordt ons gegund, maar er zit toch genoeg variatie in. Het is dus niet zo dat het heel de tijd snel gaat, we krijgen ook iets kalmere momenten te verwerken. Echter blijft de rode draad doorheen het geheel toch een ondertoon die ons doet belanden in de diepste putten van de Hel. We worden telkens opnieuw weggeblazen door de stevige riffs en de verzengde scherpe vocalen.

Op veel media valt te lezen dat hun sound zeer sterk in het verlengde ligt van Behemoth. We moeten toegeven dat dit in zekere mate het geval is. Of dit een minpunt is laten we in het midden. Naar onze mening, als je ongeveer klinkt als een van de grote namen in het genre kan dit toch geen slecht voorteken zijn? Hate bewijst met deze nieuwste plaat dat ze nog verre van afgeschreven zijn. Ze klinken nog steeds als een vlijmscherp mes door je heen gaande, zoals ze dat altijd hebben gedaan. Na al die jaren, de band bestaat toch al van 1990, is dit toch een knappe prestatie. Met Solarflesh slaan ze geen nieuwe wegen in of beginnen plots te experimenteren. Ze doen gewoon waar ze altijd al goed in zijn geweest , gewoon puur old school death metal brengen. Meer moet dit echt niet zijn.

Conclusie: Met dit nieuwste album blijft Hate de al begane wegen gewoon volgen. Het is alleen daarom, en uit respect voor al die jaren dat ze al aan de weg timmeren, dat we wederom mogen spreken van een geslaagde bladzijde in een meer dan tot de verbeelding sprekende oeuvre van deze band. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat zowel de fans van Hate als de globale death metal fan hier zonder problemen hun gading zullen in vinden. Een nieuwste parel aan het Death Metal firmament.

Watchful Eye of Doom
Eternal Might
Alchemy of Blood