Audrey Horne - Youngblood

Erik Vandamme    19 januari 2013

Audrey Horne is een hard rock / post-grunge band uit Bergen, Noorwegen. De band werd opgericht in 2002 en hoewel sommige van de leden spelen of al eerder gespeeld hebben in black metal bands als Enslaved en Gorgoroth is Audrey Horne's muziek ver verwijderd van dit genre. Men zou hun stijl eerder kunnen omschrijven als melodieuze hard rock, vergelijkbaar met bands als Faith No More, om maar een voorbeeld te geven. Althans bij het beluisteren van hun vorige platen kregen we die indruk. Youngblood is ondertussen hun vierde album en brengt ons iets heel anders.

Bij het beluisteren van deze plaat stellen we vast dat het niet meer zo aanleunt bij het grunge genre, maar eerder bij de old school hardrock van de jaren 70. Op zich zijn we daar niet treurig om, verwacht u echter niet iets dat in verlengde ligt van de vorige drie albums. Het is duidelijk net iets anders. Of de fans van het eerste uur ontgoocheld zullen zijn? Sommige misschien wel, omdat het geluid meer de hard rock kant opgaat dan die grunge, maar we zijn er van overtuigd dat je bij het beluisteren van Youngblood niet zult kunnen laten om stevig headbangend de nacht in te duiken.

Verschillende bands passeren de revue als we naar dit album luisteren. Van Judas Priest in Remption Blues naar Iron Maiden of zelfs Rainbown en Deep Purple, tot zelfs een streepje Motorhead menen we in de sound te herkennen. Het terug grijpen naar de basis is op zich geen slecht idee, het blijft een groot publiek aanspreken en mag dan niet vernieuwend klinken, de meeste metalheads , zowel jong als oud , kunnen zich nog steeds vinden in het 'old school' genre. Om die reden vinden we het zeker geen slechte zet van Audrey Horne om een eigenzinnige ode te brengen aan wat ooit was. Het leuke is dat het niet zomaar lukraak wordt nagespeeld, maar in een jong en fris kleedje wordt gestoken. De titel van het album Youngblood is alleen al om die reden heel toepasselijk gekozen.

We vrezen echter dat de luisteraars min of meer in twee kampen zullen verdeeld zijn. Deze van het eerste uur zullen wellicht wat ontgoocheld zijn, zij die echter open staan voor veranderingen en andere wegen inslaan zullen blij zijn met deze nieuwe wind en nieuwe paden die Audrey Horne lijken te bewandelen. Om die reden is het op zich een sterk album geworden, maar er zijn wat risico's aan verbonden. Nieuwe zieltjes gaan ze er zeker mee winnen, de hard rock fans bijvoorbeeld. We hopen dat de fans van het eerste uur voor deze vernieuwing willen open staan, wat ons betreft is het zeker geen stap terug maar een stap voorwaarts, daarom zeggen we ook geef het een kans en geniet van dit klein uurtje puur onversneden rock dat je prompt doe lucht gitaar spelen, headbangen en de vuist in de lucht staan dansen, like the good old days.

TRACKLIST:

1. Redemption Blues
2. Straight Into Your Grave