Lights & Motion - Reanimation

Erik Vandamme    17 januari 2013

Het blijft ons steeds verbazen hoe ze er telkens opnieuw in slagen om op hun eentje een CD vol te schrijven met songs die je één voor één in opperste vervoering brengen. Dat is ook het geval bij deze plaat van Lights & Motion ofwel Christoffer Franzen. Want ja, Reanimation is een een-mans project. De opbouw van het album ligt in de lijn van de globale Post-rock Sound maar ook Ambient invloeden zijn merkbaar.

Elke song is met de bedoeling gecreëerd om het diepste van je ziel te raken en straalt een volstrekte rust uit. De geheel instrumentale aanpak bestaat uit het opbouwen naar een climax zo eigen aan het post-rock genre, maar gaat nergens over de limiet. Er zijn uiteraard wel tempo wisselingen in terug te vinden maar de rode draad doorheen het geheel is je geest en lichaam tot een soort kalmerende extase brengen. En dat zijn dan weer de Ambient invloeden die we dus meenden waar te nemen. Net het combineren van beide genres is een meerwaarde aan het geheel.

De intimiteit die deze plaat uitstraalt zorgt er voor dat elke vezel in je lichaam en ziel volledig ontspant, iets wat je kunt vergelijken met een vorm van mediteren. Het is dan ook een soort muziek die perfect past bij zulke gelegenheden. De intensiteit die we voelen, want het is vooral een gevoelsplaat, zou echter ook op menig podia voor een kippenvelmoment kunnen zorgen. Het is dan ook wonderbaarlijk hoe hij dit allemaal weet te verwezenlijken op zijn eentje.

We hebben geprobeerd die ene song te vinden die er bovenuit steekt, maar hebben het moeten opgeven. Het album in zijn geheel straalt diezelfde warmte telkens opnieuw uit. Er is dan ook geen specifiek nummer dat beter of minder goed klinkt. Het is gewoon een reis doorheen een landschap van prachtige valleien, een zonsondergang in de meest romantische omgeving of ver uitgestrekte meren waar je enkel de vogels in de lucht hoor zingen. Zwevend mooi in elkaar gestoken om als je gestopt bent met luisteren uit een weldadige roes te ontwaken. Daarom raden we ook ten stelligste aan dit album in zijn geheel te beluisteren om dat je het dan pas echt voelt door dringen.

Met Reanimation begaat Lights & Motion een emotioneel pad dat, zoals de titel het zegt, je wat reanimeert en al je zorgen doet vergeten. Het is een perfecte manier om na een stresserende werk of schooldag eens te bekomen en terug wat energie op te doen. Luister gewoon naar deze CD en je kan er weer stevig tegen aan, geen pil of medicatie meer nodig. Dat klinkt allemaal misschien wat sterk overdreven, maar soms kom je zo platen tegen die echt werken op je gemoed en ingesteldheid en die uitwerking verwezenlijken, geloof ons vrij, Reanimation is er zo een. Luister en vooral geniet van deze nieuwste parel aan het post-rock/Ambient firmament.

1. Requiem
2. Home
3. Aerials