Evil Invaders - Evil Invaders EP

Erik Vandamme    11 januari 2013

Al enkele jaren timmeren Evil Invaders aan een, vooral dan live, reputatie om 'U' tegen te zeggen. Menig jeugdhuis en club moest er ondertussen al aan geloven. Ook wij hebben ze enkele keren aan het werk gezien en waren aangenaam verrast van de brok energie die telkens op ons afkwam, na al die jaren zwoegen en zweten en ook enkele personeelswisselingen was het nu hoog tijd om de kers op die taart te gaan zetten. Dat doen ze in de vorm van een EP die op 2 Februari wordt voorgesteld JC Klinker in Aarschot. Daar treden ze o.a. samen op met Enforcer. We kregen reeds de gelegenheid om deze EP - Evil Invaders EP een paar deftige luisterbeurten te geven en kwamen tot deze conclusie.

De vraag die we ons stellen, moet een Thrash Metal album bij voorbaat technisch hoogstaand zijn? Of moeten we hier vooral het gevoel krijgen dat we ook hebben als we zo een band live zien? Wij zijn er van overtuigd dat het tweede vooral primeert. Of je moet Slayer heten en over veel meer mogelijkheden in de studio beschikken om alles in meer perfecte banen te leiden.

Het eerste wat opvalt bij deze EP zijn de diep snijdende gitaar riffs, die worden versterkt door een stemgeluid dat vooral bij de hoge tonen doorheen het merg en been gaat. De typische ingrediënten van het genre zijn op deze plaat volledig aanwezig. De songs scheren als een sneltrein over je heen, en je wordt prompt aangezet tot een stevig potje headbangen, of een moshpit in je huiskamer, waarna je badend in het zweet wakker wordt uit een roes van genot.

Ze slagen er zonder moeite in hetzelfde gevoel te creëren als on stage, technisch zou hier en daar wat kunnen aan geschaafd worden, maar dat zijn zorgen voor later. Een paar hoogtepunten vinden we terug bij Speed Invasion. Gedreven door een sterk drumgeluid en de ene riff na de andere mag je deze song zien als een mijlpaal tussen de 5 andere . Maar dat zou dan weer songs als Alcoholic Maniac tekort doen, waar de vocale inbreng de hoofdrol lijkt te spelen, gerugsteund door die lekker loos gaande gitaren worden alle aspecten van het stemgeluid hier het meest tentoon gespreid.

Conclusie:Evil Invaders leverd met deze EP het bewijs af dat ze klaar zijn voor de grote sprong voorwaarts. Ze zullen ook aantreden op Wacken Open Air Battle, in De Witte non te Hasselt op 9 Februari , met deze EP onder de arm zijn we er van overtuigd dat ze het kot daar gaan afbreken en ze veel kans maken om door te stoten naar de finale.

1. Victim Of Sacrifice
2. Driving Fast
3. Tortured By The Beast