Oxide Tones (Various Artists) - The grass is always greener

Erik Vandamme    6 januari 2013

Eind december 2012 bracht het post rock label Oxide Tones een verzamelalbum op de markt. Een bonte variatie van voor ons zo goed als onbekend maar daarom niet minder talentvolle artiesten gaven hun bijdrage aan dit magisch mooie album. De CD bevat 8 nummers en zijn één voor één pareltjes van songs die in het genre post rock en ambient op meer feedback zouden moeten kunnen rekenen dan ze nu maar krijgen. Wij luisterden aandachtig en genoten met volle teugen.

De ene keer zijn het vooral de synthesizers die de bovenhand krijgen , soms lijkt het geluid zelfs heel dicht bij Sigur Ros aan te leunen zoals bijvoorbeeld bij Tall Tales van Human Pyramids. De andere keer is het de vocale inbreng, heel uitzonderlijk op deze plaat, bij Lamnet 77( We Will Follow) vanMonsters Build Mean Robots. Er zitten zelfs songs tussen die meer de dance of popachtige kant lijken op te gaan. Maar de rode draad doorheen het geheel is telkens opnieuw de luisteraar in opperste vervoering brengen.

Bij het beluisteren overvalt ons een gevoel van volstrekte rust en intensiteit die we ook voelen bij bekende post rock bands als voorheen genoemde Sigur Ros. Maar net zozeer straalt het verzamelalbum een heel diep gaand Ambient sfeertje uit. En net dit combineren van beide genres is de grote sterkte van deze plaat. Ook de bands en artiesten op zich zouden niet misstaan tussen de grotere namen in beide genres.

Het Duitse Post-rock label bewijst met deze Various Artists compilatie dat ze over klasse artiesten beschikken waar we in de nabije toekomst nog veel moois mogen van verwachten. Elkeafzonderlijktrack /artiest opdezegecompileerdesetklinkt zeerveelbelovend enwe kijken dan ook vol verwachting uit naar de 2013releases opOxide-Tones. Een aanrader voor zowel de globale post rock fan als de ambient liefhebbers onder u.

Tracklist
1. Umber feat. Good Weather For An Airstrike – Sunshine Youth 04:32
2. Masaki Hosotani – Flower, Mirror, Puddle, Sunshine 03:12