Civilization One - Calling the Gods

JensTTG    31 december 2012

Civilization One is een betrekkelijk nieuwe maar veelbelovende melodieuze powermetalband die zijn oorsprong vind in Duitsland. Toch is de band erg internationaal gekleurd en heeft het album wel een Oosterse invloed. De zanger Chitral “Chity” Somapala is dan ook van Sri Lanka afkomstig. Met ‘Calling the Gods’ levert de band wederom een sterk staaltje gitaarwerk af waarmee ze er zeker in slagen om op te vallen tussen de wildgroei van powermetal bands van de laatste jaren. Hun stomend gitaarwerk is een van hun grootste troeven waarmee ze ook al jaren hun schare fans weten te lokken en dit is niet anders op dit album.

Als eerste nummer krijgen we een eerder langgerekte, overbodige intro die wel wat Oosterse sfeer schept. Daarna volgt meteen een van de sterkere nummers van het album alsook de titelsong ‘Calling the Gods’. Het stevige gitaar en drumwerk dat dit lied kenmerkt zal volgehouden worden gedurende het hele album.

Elk lied bulkt van de strakke gitaarlijnen en erg sterke solo’s. Hierbinnen valt ook ‘True Believer’ op als een song die weleens populair zou kunnen worden binnen het genre. Hier klopt het plaatje compleet. Het is een erg melodieuze song waarin de gitaar, stem en drum een passend geheel vormen en die door de herhalende melodie ook wel blijft hangen.

Het album bestaat uit 10 tracks en 3 bonustracks. Deze 3 songs zijn werkelijk heel verschillend. Is het eerste nummer ervan nog een laatste kans voor de gitarist om zijn talent te showcasen, dan is het tweede nummer eerder rustig en sfeervol. In het laatste nummer voert “Chity” ons mee naar zijn geboorteland Sri Lanka in een traditionele song die je dan ook niet echt metal kunt noemen.

Het album bevat veel mooie nummers en bevat erg veel talent, toch wordt het naar het eind soms wat langdradig omdat alle nummers natuurlijk wel dezelfde, technisch erg sterke, powermetal bevatten. Menig powermetal of technisch gitaarwerkfan zal in dit album echter wel veel luistergenot vinden!