portrait [B] 'Misery Boy' - EP

Erik Vandamme    29 december 2012

Portrait (B) is ontstaan uit de as van Portrait Bizarre . Herbert Coox (bas), Raymond Szostek(toetsen) en Marc Cloostermans (gitaar) vormden deze band lange tijd geleden, de periode 1981-1985 en kwamen terug in 2010 met een nieuwe zanger, Yannick Camps en een nieuwe drummer, Ron Poelmans , dit mag dus gezien worden als een nieuwe start. Onder deze formatie brengen ze nu een EP uit Misery Boy. Deze bevat 5 nummers die een voor een gepolijst en catchy klinkt.

In de sound van deze vijf songs is de geest uit het verleden toch nog steeds aanwezig. De opbouw ligt in verlengde van wat portrait Bizarre ooit was, maar toch ook heel anders, dat is helemaal de verdienste van de vocale aankleding. De warme stem van Yannick klinkt met momenten zwoel en meeslepend mooi en laat een frisse wind waaien in het geluid van Portrait (B).

Een extra pluspunt is bij wijlen schitterende gitaarsolo's die het rock gehalte verhogen. Maar het meest in het oog springende is de combinatie tussen ervaren artiesten en het jong talent. Dit zorgt er voor dat we een perfecte samenvloeiing krijgen van jeugdig globale rock met een knipoog naar het verleden. Het moge duidelijk zijn dat ze net door die beide aspecten te combineren klinken als een nieuw begin, laat het ons houden bij een frisse wind met respect voor wat ooit was.

Het geheel klinkt vooral veelbelovend naar de toekomst toe, en dat is mede de verdienste van producer / mentor Luc Van Acker die op deze schijf duidelijk zijn stempel drukt en een meerwaarde geeft aan deze EP. Echt verwonderlijk is dit niet want Luc Van Acker is een talent die zowel als artiest en als producer een veelzijdigheid uitstraalt, een sterk onderschatte parel aan het Belgische rock firmament naar mijn bescheiden mening. Dat bewijst hij hier nu ook weer eens.

Conclusie: Breng ervaren rotten in het vak samen met een paar jonge hongerige wolven en we krijgen Portrait (B). We zien al uit naar meer, een full album en concerten, in 2013. Oud en nieuw combineren zoals het moet zijn dat is de grootste verdienste van Portrait (B).

Misery Boy

We Will Leave

Harlot