The Peacocks - Don't Ask

Erik Vandamme    4 oktober 2012

Muziekgroep The Peacocks uit Zwitserland brengen een op vooral contrabas gedreven punkrock en dit sinds 1990. Hun nieuwste album Don't Ask bevat 14 songs die gewoon aan de verwachtingen voldoen. Explosief, Rockabilly invloeden, lekkere op bas gedreven punk rock en heel catchy gebracht.

What I Want en Need a Break zijn de twee eerste songs op deze plaat en ze geven al direct het ritme weer waarrond deze schijf is gebouwd.  Een rock'n' roll ritme en kristalheldere stem. Dit alles omlijst door een snijdende gitaar en lekker loos gaande drum beat. Met momenten leunt het dicht aan tegen het geluid van The Clash Vooral bij All I've Got is what you see komt die invloed nog het meest boven drijven, diezelfde aanstekelijke punk sfeer met strakke drum en bas wederom. Ja typisch The Clash .

Naast de globale punk-rock sfeer zijn er songs die zelfs dat folk punk gehalte mee krijgen, nl Don't pretend To Care when you don't Care is daar een mooi voorbeeld van. Met Re-Hash Boogie gaat het ritme zelfs wat de hoogte in, deze song krijgt zelfs een zekere meezing waarde en klinkt eerder als een puur en strak 'old school 'punk nummer. Om het bij een Belgische band te houden doet het wat denken aan Party on, party on van Funeral Dress en dat is een compliment! Met gemak schakelen ze over naar een eerder meeslepende Up And Down , ook dit nummer lijkt wat een meezinger. Lekker cheeky vocalen en een ijle gitaar er boven op. Leuke afwisseling.

Ook het 'protest song' gehalte is aanwezig, vooral bij How did they do that is dit duidelijk hoorbaar.  With You ligt een beetje in diezelfde lijn. Hadden we al verteld dat de nummers nooit langer zijn dan 4 minuten? Dat is dus het geval op deze plaat die je gemakkelijk in een ruk kan beluisteren zonder een seconde te vervelen.

Kortom : Dit album staat bol van sterke punk-rock songs en de nodige variatie tussen de verschillend aspecten van het genre. De referenties naar helden zijn duidelijk aanwezig (The Clash, Buzzcocks of The Stranglers)  en geven een  meerwaarde aan dit album dat elke fan van puur onversneden punk-rock zou moeten aanspreken. Lekker strak album, een aanrader!

1. What I Want

2. Need A Break

3. All I’ve Got Is What You See