Top 10 Albums -

Tom V    25 december 2012

Onze redacteur GothicBowie, bij sommigen beter bekend als Erik V.D. heeft speciaal voor jullie zijn top 10 beste albums van 2012 online geplaatst. Ontdekkingen of veelbelovende bands passeerden de revue dit jaar waardoor het kiezen tussen oude en nieuwe groepen zoveel moeilijker werd. Leg jullie oog te lezen en ontdekt wat je misschien te laat gezien hebt.

1. Jack White - Blunderbuss

Moeten wij Jack White nog voorstellen? Zijn grote doorbraak kwam met White Stripes waarmee hij vooral in de jaren 90 hoge ogen gooide, vooral met die ene song Seven Nation Army die de band een sterrenstatus bezorgde met als klap op de vuurpijl o.a. een headliner positie op Pukkelpop 2004. Ook met The Raconteurs was hij redelijk succesvol. In 2012 bracht hij een solo album uit Blunderbuss en bewees met dit project zijn veelzijdigheid als artiest en dat hij veel meer in zijn mars heeft als die ene klassieker. Meer nog dit album klinkt gepolijst, volwassen en laat een heel andere kant van Jack White zien, dat bewees hij ook live door een magische mooi concert in de Lotto Arena ner te zetten, deze schijf is een grote sprong voorwaarts naar eeuwige roem die hij meer dan verdiend. Klasse plaat, klasse artiest!

2. Fogarlord - A Legend to Believe in

In het metalgenre hebben we dit jaar vele cd's zien voorbij komen, soms ronduit schitterende plaatjes, ook draken van albums en heel soms zo dingen die er volledig en geheel bovenuit staken. Zo een was deze A Legend to Believe in van Fogalord. De schijf staat boordevol magische diepgaande momenten van pracht en praal. Pareltjes van songs die een gevoelige snaar raken en telkens opnieuw je verweesd achter laten. De combinatie tussen hemel en Hel straalt deze plaat volledig uit. Niet alleen door de instrumentale aankleding, ook de vocale partijen waren zo diepgaand dat het terecht mag gezien worden als 'het metal album van 2012', wat mij betreft. Lees de recensie er maar op na.

3. Mark Lanegan Band - Blues Funeral

En van de meest tot de verbeelding sprekende artiesten mag hij zeker genoemd worden Mark Lanegan, alleen al zijn uitstraling en prachtige warme stem zorgen telkens opnieuw voor kippenvel momenten. Dat was ook wat we voelden bij het beluisteren van zijn album Blues Funeral die bol staat van donkere, heel diep gaande songs die je telkens doen nadenken over de vele aspecten van het leven. Met deze plaat voel je de rillingen over je heen kruipen en dat is de grote sterkte van Mark Lanegan namelijk dat hij je telkens opnieuw doet meevoelen en je een masker van realiteit voorhoud. Daarom is deze Blues Funeral een pareltje van een album geworden dat je niet onberoerd laat. Een terechte plaats in deze top 10 dubbel en dik verdiend.

4. Soundgarden - King Animal

SToen het nieuws van de terugkeer van Soundgarden ons ten gehore werd gebracht sprongen wij meer dan een gat in de lucht, het was echter wachten tot 2012 voor een album en een concert dat hen naar Werchter Boutique bracht als co-headliner met Metallica. Een concert dat ook voor mij een van de hoogtepunten van dit jaar kan genoemd worden. Het was afwachten wat het nieuwste album King Animal zou brengen, de verwachtingen waren hoog gespannen. We moesten vaststellen dat het album niet vernieuwend klonk, maar teruggreep naar de basis. Daarom was het voor ons een geslaagde comeback, de meningen waren verdeeld, maar lees onze recensie er nog eens op na.

5. Sigur Rós – Valtari

Al jaren is Sigur Ros een begrip in het post -rock wereldje. Al moet gezegd worden, ze overstijgen dat genre. Hun albums stralen telkens een magie uit die zelfs een festivalweide als Rock Werchter in opperste vervoering kan brengen. Ook met dit album Valtari slagen ze daar wederom in. Elke song is samengesteld rond het gekende post-rock concept, opbouwen naar een climax. Alleen heeft Sigur Ros ene Jonsi die door zijn warme , diepgaande stem er voor zorgt dat we een nog meer zweverige wondermooie trip beleven door de Ijslandse vlakten. Het blijft een streling voor het oor maar ook voor de ziel , Valatri was vooral zo een plaatje dat dit laatste heel diep raakte, ze staan er na al die jaren nog steeds. Magisch mooi!

6. ...And You will Know us by the Trail of Dead - Lost Songs

De muziek van ... And You will Know us by the Trail of Dead kun je niet beter vergelijken met een sneltrein die over je heen raast, dat is niet alleen op plaat zo maar ook live. Met hun vorige album Tao of the Dead leken ze echter een andere weg te zijn ingeslagen. Dat was met deze Lost Songs wel even anders, hier werd teruggegrepen naar het concept van toen. De teksten en manier waarop ze worden gebracht lijken wel een aanklacht tegen de onverschilligheid van velen om wat er rondom ons gebeurd. Ze gooien ons met deze plaat wederom tegen een muur van realiteit die er ook in het verleden voor zorgde dat we fan werden, daarom verdiend deze 'terugkeer naar de roots' een plaats in onze top 10. ... And You will know us by the Trail of Dead is back, en hoe!!

7. Glowsun - Eternal Season

Stoner metal met een psychedelisch kantje. Er zijn ons wel een paar platen gepasseerd dit jaar en er zaten ook een paar schitterende albums tussen. Maar de schijf die het meest in het oog sprong was toch deze Eternal Season van Glowsun, die met dit album de perfecte combinatie lijkt te vinden tussen beide aspecten van eerder genoemde genres. Zowel instrumentaal als vocaal een streling voor het oor die zowel de globale stoner metal fan als de mensen die houden van psychedelische muziek moeten aanspreken, lees het verslag er nog eens op na.

8. Sky Castles - Camp , No Kitch EP

Zoals elk jaar zijn er ook in 2012 een paar mooie ontdekkingen gedaan, optredens en plaatjes die ons zijn bijgebleven. Één daarvan was de wondermooie schijf van U Boat met het in de oog springende cd cover en heel veelbelovende muzikale omlijsting. Het was moeilijk kiezen tussen al die pareltjes om die ene eruit te halen die er 'net iets meer ' bovenuit stak. Maar in de categorie, veelbelovend voor de toekomst, kiezen we Sky Castles tot onze nummer een. Zonder afbreuk te doen aan de overige mooie ontdekkingen, ze brachten een EP uit die vooral ervaring in het bespelen van instrumenten uitstraalde, een haast perfecte plaat, met een groot pluspunt, het samenspel. De instrumenten op zich staan als een huis, maar breng ze samen in een band.. en je krijgt Sky Castles, lees het verslag maar.

9. Finsterforst - Rastlos

Folk Metal met een Black metal 'touch' uit het zwart woud, Duitsland. Alleen die locatie sprak tot de verbeelding. Neem daarbij heel duistere muziek die je de rillingen bezorgt van begin tot einde en je krijgt Finsterforst. Met dit album Rastlos slagen ze er in onze nekharen in de hoogte te jagen, en ons een krop in de keel te bezorgen telkens opnieuw. Leest u het verslag maar eens op na.

10.My Sleeping Karma - Soma

Ook in 2012 deden we, zoals we eerder aangaven, een paar fijne ontdekkingen. Toen het album Soma van My Sleeping Karma ons ten gehore kwam werden we gegrepen door de rustgevende stoner rock. De magie werd enkel een klein beetje teniet gedaan door de vervelende Interludes tussen elke song, anders had deze plaat wel een paar plaatsen hoger gestaan. De 'gewone' songs waren echter steeds diep pakkende pareltjes, die strelend ons door de koudste en donkerste dagen loodsten. Vandaar dat deze schijf van My Sleeping Karma een plaatsje in de top 10 meer dan verdient, lees het verslag nog eens.

Rest ons nog iedereen een heel gelukkig 2013 te wensen boordevol klasse platen en magische momenten op menig concert en festival weide.