Buster Shuffle - Do Nothing

Erik Vandamme    18 december 2012

Buster Shuffle  afkomstig uit Londen zijn geen onbekende in het pop/ska gebeuren. Hun muziek wordt vaak vergeleken met grootheden in het genre als daar zijn Madness of The Specials. Ze brachten een nieuw album op de markt, zelf geproduceerd trouwens, Do Nothing. Een titel die niet echt klopt want op deze muziek kan je bezwaarlijk stil blijven zitten en niets doen. Het zet je eerder aan tot menig danspasje placeren. Wij luisterden en begonnan alvast een feestje te bouwen. Een aangename plaat kregen we voorgeschoteld.

De accenten liggen duidelijk in het ska-gebeuren van toen , maar er zijn ook elementen in terug te vinden van andere genres zoals Jazz. Het gebruik van bijvoorbeeld een contrabas geeft een meerwaarde aan het album. Elke song is beetje in dezelfde richting wat opbouw betreft, een lekker up-tempo sfeertje creëren met maar een ding op ogen, een stevig feestje bouwen. Daar slagen ze wonderwel volledig en geheel in met dit nieuwste album zoals ze dat in het verleden ook deden.

Met deze Do Nothing brengen ze niet alleen een ode aan het verleden maar ze geven er ook een eigenzinnige touch aan , om het zo uit te drukken,. Er zitten voldoende tempowisselingen in waardoor het feit dat alles dezelfde lijn opgaat niet echt voelt als een minpunt. Menig fan van het Ska gebeuren zal in deze schijf zeker zijn gading vinden, maar sta ook op voor 'vernieuwing' want , zoals we eerder aangaven, zitten er dus ook nog andere elementen verscholen in de sound. De songs duren een gemiddelde van drie minuten of iets meer en daardoor blijft de drive er ook inzitten. Niet te lang en ook niet te kort, zoals we dat graag hebben.

Sta je open om een feestje te bouwen zonder daar echt bij na te denken, in technische termen, dan is deze Do Nothing een aanrader. Ze slagen met brio in hun opzet vanaf het begin tot het einde worden we meegezogen in een spiraal van lekker op en neer gaande klanken die live zonder twijfel er voor zullen zorgen dat het dak er volledig afgaat. Daar slagen ze op plaat ook in. Top plaat, nee, gewoon lekker loos gaan.. dus wij keren tevreden terug.

So Such of Much

Brothers and sisters

Doesn' t matter