Nachtmystium - Silencing Machine

9 oktober 2012

Toen ik deze CD  van Nachtmystium in handen kreeg verwonderde het me dat het reeds hun zesde schijf was. Hoewel ik regelmatig bands uit het genre beluister was deze me zo goed als onbekend. Komen de meeste bands in het black metal genre doorgaans uit de Scandinavische landen, dan is Nachtmystium uit Amerika. Het pluspunt bij een eerste beluistering is dat ze zich niet echt vastpinnen aan dat black Metal genre maar durven experimenteren.

Hoewel ze zich, zoals we aangaven,  niet echt willen profileren als puur Black Metal horen we op deze Silencing Machine toch een duidelijke link naar bands als Burzum. Dat experimentele hoor je dan wel bij And  Contro You dat lekker strak en meeslepend klinkt en zelfs een beetje ruikt naar post-rock toestanden door de lange instrumentale solo's. Maar dat is niet alles. Je vindt ook psychedelische en progressieve elementen terug op dit album. The lepers of Destitution is daar een mooi voorbeeld van.

De muzikale omlijsting  hadden we al besproken, maar men kan ook niet voorbij aan de diep gaande grunds van zanger  Blake Judd. Borrowed Hope and Broken dreams gaat dan weer de meer melodische kant op. I Wait in Hell geeft je dan weer koude rillingen tot de toppen van je tenen, en dat vooral door die stem van Judd. Dat gevoel krijg je ook bij Reduced to Ashes maar hier is het dan vooral de ijzingwekkende snijdende  gitaren die je diep raken.

Om maar te zeggen, allemaal heel experimenteel, daardoor is het album ook niet echt heel toegankelijk en heeft het een paar luisterbeurten nodig. De term psychedelische black metal Past nog het best bij Silencing Machine. De globale fan van het genre zal misschien op bepaalde momenten de wenkbrauwen fronsen maar uiteindelijk moeten toegeven dat Nachtystium een klasse plaat heeft neergezet die het black metal genre zelfs overstijgt.

1. Dawn Over The Ruins Of Jerusalem

2. Silencing Machine

3. And I Control You