Loraine - An Autumn Evening EP.

Tom V    30 november 2012

Loraine is een Instrumentale Post rock band uit Atlanta. ze brachten heel recent hun eerste EP An Autumn Evening op de markt . De rode draad doorheen het album is het experimenteren met gitaar en synthesizer geluiden. Een typisch post-rock EP zou je zeggen op het eerste zicht, maar toch net iets anders stellen we vast bij een paar luisterbeurten.

De opbouw is zoals bij de meeste post-rock bands ook hier heel herkenbaar, het zogenaamde 'opbouwen naar een climax' dus . Bijster origineel kan je het misschien in eerste instantie niet direct noemen, kan dat nog in dit genre? Maar toch blijft het gebruik van synthesizers een meerwaarde geven aan zulke bands, dat is ook het geval bij Loraine die net daarom mogen gezien worden als 'net iets meer uniek' dan de globale post-rock bands die we over ons heen krijgen.

Het openingsnummer Kablooie , het duurt amper 38 seconden ,geeft al een overzicht waar we ons aan mogen verwachten. Elke song begint met een onheilspellende ondertoon, plots gevolgd door een explosie van geluiden dit door hard schurende gitaren nog worden aangesterkt door die prachtige keyboard sound. En net dit laatste zorgt er voor dat het niet een zoveelste EP in de rij geworden is, integendeel.

De vijf nummers op dit album mogen dan maar een kennismaking zijn, op ons hebben ze hier een zeer goede indruk nagelaten, en dat is toch de bedoeling van zo een eerste schijfje dachten we zo? Het is dan ook reikhalzend uitzien naar een full album van deze band, die potentieel hebben om in het genre en daarbuiten hoge ogen te gooien. Intens mooie eerste kennismaking die ons van begin tot einde kon bekoren.

...Kablooie

After Everything, More Than Anything

Hello, Morning