Last Kingdom - Chronicles Of The North

Erik Vandamme    21 oktober 2012

Voor het ontstaan van Last Kingdom moeten we terug gaan tot 2004. Volgens de legende ontmoeten Zanger Stefan Jacobsen en gitarist Freddy Olofsson elkaar en deelden ze een gezamelijke voorliefde voor Halloween. Ze ontmoeten de gebroeders Malmenlid (keyboard en bas) die drummer Erik Knutsson met zich meenamen. Na het uitbrengen van enige demo's kwamen ze in 2012 met hun debuutalbum Chronicles Of The North. Tijd om deze plaat eens onder de loep te nemen.

Nu dient het gezegd, we worden te pas en te onpas met power metal bands om de oren geslagen, zeker uit de scandinavische landen. Ook Last Kingdom is afkomstig uit Zweden en puur muzikaal klinken ze wel niet origineel maar ze brengen een gesmaakt potje power metal dat ons kan bekoren. Scherp snijdende gitaren vormen het hoogtepunt in het geheel en doen het beste vermoeden. En ook al zijn het allemaal nogal eenvoudige teksten en geen hoogstaande technische snufjes, dat stoort ons totaal niet.

Het is daarom zeer jammer te moeten vaststellen dat het minpunt aan dit album de zang is. Ok, Jakobsen beschikt over een sterke stem, maar bij de hoge noten klinkt het niet echt overtuigend moeten we toegeven.  De screams, normaal gezien een pluspunt,  geven ons hier niet het gevoel dat ze zouden moeten geven. Dit is helemaal anders als die stem mooi op dezelfde lijn ligt van gitaar en drum, pas als hij er bovenuit gaat lijkt het mis te lopen.  Het zorgt er voor dat we het album daarom geen 10/10 kunnen geven, we houden het bij een fijne 7,5 en dat is geheel de verdienste van de instrumentale inbreng.

Op zich is dit best een geslaagd debuut, was het dus niet dat de zanglijnen niet altijd passen in het geheel, en dit is echt heel jammer want anders hadden we gesproken van een 'topplaat in het power metal genre' deze keer echter overtuigd het hierdoor niet volledig.

1. Chronicles Of The North
  2. Warrior Kings
  3. Daylight Retreats