Strychnia - The Anatomy of Execution

Erik Vandamme    24 oktober 2012

De uit Dayton, New Jersey afkomstige Strychnia ontstonden in 2009,  en  brengen een combiantie tussen Death/thrash metal. Ze halen dan ook hun invloeden bij bands uit beide genres als daar zijn Exodus, Slayer , Obituary, Deicide om maar een paar te noemen.   Na het uitbrengen van enkele demo's was het tijd voor een full album, die kwam reeds in USA uit in 2011,  The Anatomy of Execution.

Kort na het uitbrengen van dit debuut verlieten drie leden de groep. Maar ze lieten dit niet aan hun hart komen en kwamen terug met een nieuwe line up. De band is  nog steeds op zoek naar een full time drummer en bassist voor live shows. Hoog tijd om het album en deze  band ook in onze regionen  feedback te geven.

Het album begint met een rustig voortkabbelende instrumentale intro die niet zou doen vermoeden dat we hier te doen hebben met een Death-Thrash metal band. Maar  schijn bedriegt. Vanaf Halucinogenic , descration , een tyisch thrash metal nummer , gaat het dak er volledig af.

De schijf staat vol met harde en strakke gitaar riffs die je prompt aanzetten tot een stevig potje headbangen. Van begin tot einde worden we meegezogen in een lawine van gitaren en drums, de Death Metal invloeden hoor je dan weer bij de crowls van zanger Kevin O'Laughlin, luister maar eens naar het hallucinerende snelle en diep gezongen The Anatomy of Execution. En toch ligt de grote draagkracht van dit album bij de gitaren, een mooi voorbeeld zijn de verschroeiende solo's op Ashes of Resurrection of Vile Creation.

Het volledige album gaat diezelfde lijn op en dat is in dit geval eerder een pluspunt want je verveelt je echt geen seconde, integendeel. Elke keer opnieuw worden we stevig bij de strot genomen om ons nooit meer los te laten. De rustpunten zijn eerder de intro's van sommige songs, waar wederom die gitaar de hoofdrol speelt. Maar het duurd niet lang eer de knoppen volledig worden omgedraait en we weer in een wervelstorm terecht komen.

De grote sterkte van The Anatomy of Execution is dat Strychnia doorheen het gehele album perfect de twee stijlen lijken te combineren zonder gedateerd over te komen. Integendeel de typsiche thrash en death metal sound wordt in een jong en fris kleedje gestoken. Daarom zullen fans van beide genres gemakkelijk hun weg kunnen vinden in dit album. Ons kon het alvast volledig overtuigen.

01. Hallucinogenic Desecration
02. The Anatomy Of Execution
03. Maniacal Repression