Fogalord - A Legend to Believe in

Erik Vandamme    25 oktober 2012

De visvijver van het powermetal genre is zo groot dat je de vraag stelt: kan er nog iets vernieuwend worden uitgebracht? We worden de laatste tijd met vele bands uit het genre om de oren geslagen dat we elke plaat die we voor ons krijgen al bij voorbaat bestempelen als ''niet origineel meer''. En toch, heel soms kom je zo een album tegen dat 'net iets anders ' uitstraalt. Neem nu deze schijf van Fogalord A Legend to Believe in. Ok, de clichés zijn uiteraard aanwezig, en de titel alleen doet ons al een beetje de wenkbrauwen fronsen, maar toch is deze schijf eentje om echt te ontdekken

Doorgaans gaan songs in Powermetal over sage, ridders , elfjes , Legendes of dergelijke meer. Ook bij Fogalord gaat het die kant op maar het addertje onder het gras ligt hem bij de afwerking. Het album straalt iets adembenemend mooi uit, eerst strelend zacht, dan als een mokerslag deze droom verbrijzelen. Telkens met een intensiteit die ik nog niet veel heb tegen gekomen in het genre. En dat is mede te danken aan songs als A Day of Fire waar we eerst een vredevol gevoel krijgen van zacht op en neer gaande golven van de zee, dat gevoel wordt al snel teniet gedaan door diep snijdende gitaarsolo's en een  ijzingwekkende stem die ons koude rillingen bezorgt.

Het is maar een voorbeeld hoe elke song telkens opnieuw aanvoelt. Het combineren van een warm gevoel en ijskoud staal dat plots die warmte doorklieft. En net daar ligt het verschil met andere power metal bands die doorgaans op dezelfde vaak strakke lijn liggen, op zich geen probleem mee uiteraard. Maar bij A Legend to  Believe in schipperen we tussen twee werelden in, tussen hemel en hel, tussen warmte en koude, tussen prachtige valleien en donkere krochten en kelders.Om maar te zeggen, dit album raakt je gewoon heel diep. En dat is niet alleen de verdienste van de gitaar of de drum of de zang, nee dat komt door het volledige plaatje dat we te  zien en horen krijgen, in sommige songs menen we zelfs een twinkelende piano klank te herkennen.

Besluit : A Legend to Believe in is een Magisch mooie plaat, die het genre ''power metal'' zelfs overstijgt . Een aanrader, en niet alleen voor de globale metal of power metal fan, elke alternatieve muziekluisteraar kan in deze zijn ding vinden.

1. Follow the Fog
2. At the Gates of the Silent Storm
3. Black Era