Dragony - Legends

Erik Vandamme    26 oktober 2012

Moet een power metal band vernieuwend naar voor komen? Het antwoord is 'Ja en Nee'. Ja, want het er zwemmen vele vissen in het vaarwater van dit genre, zodat er bovenuitsteken op zich al een heel moeilijke opgave is, maar als je 'iets vernieuwd brengt' kan het lukken. Nee, zo lang je de roots trouw blijft, en het genre met respect een eigen gezicht geeft. En dat is nu net waar dit debuutalbum van Dragony Legends een beetje tussen schippert.

De Oostenrijkse band brengt een sound die aanleunt bij wat we al kennen, dus heel origineel klinken ze niet, maar de riffs zijn een  voor een  pareltjes, de stem sluit er mooi bij aan. Ook al gaat het er op sommige momenten er 'een klein beetje over' , om het zo te zeggen. Echter zijn  vooral de heel lekker snijdende gitaarsolo's die een  streling voor het oor zijn.

Een mooi voorbeeld is Land of Broken Dreams. waar  je een sinister getinkel en luiden van en klok waarneemt, waarna de gitaarriff uit elkaar spat. Geweldig toch? Ja, niets nieuws uiteraard en maar pure Power metal zoals het hoort als je het ons vraagt.
Gitaren, piano, violen, een sporadische orgel en drums zijn de instrumenten die we regelmatig tegen komen , en nee we gaan deze plaat vermoedelijk niet grijs draaien omdat het teveel aanleunt bij 'standaard power metal' . Wat nog het meest opvalt is dat de band op zoek is naar een eigen geluid . In die zoektocht brengen ze nu een plaat die geen gensters zal slaan maar alvast het beste doet vermoeden voor de toekomst. Daarom kleven we op dit debuut 'veelbelovend'

De liefhebbers van het genre zullen zich hierin wel kunnen vinden, een band op zoek naar hun eigen geluid! Daarom , een aanrader.

01. Of Legends...
02. Burning Skies