High Hopes - High Hopes EP

Erik Vandamme    28 oktober 2012

De grote draagkracht van  het Metalcore genre ligt hem in het creëren van een dreigende sfeer, vaak  door middel van een door merg en been gaande growls en dikwijls heel snelle gitaarrifs, Bij de jonge band High Hopes uit Reading is dit ook het geval. Getuige deze EP High Hopes die op de markt werd gebracht. Het album bevat 5 nummers die een voor een die typische elementen van het genre bevatten, songs die je naar de strot grijpen om niet meer los te laten.

De stijl van de High Hopes leunt heel sterk aan bij deze van bands als Parkway Drive om maar een voorbeeld te geven.  De diep gaand screams van zanger Brian Turner sluiten telkens opnieuw perfect  aan bij de sound zonder deze te overstemmen, dat is alvast een pluspunt. Maar de grootste draagkracht ligt niet bij de stem, nee, het is de geweldige sterke drumpartijen die hier het meest in het oog springen , zonder afbreuk te doen aan de inbreng van gitaar uiteraard. Sick To Dead is daar een mooi voorbeeld van, strakke drums die zelfs een beetje boven het geheel steken.

Het telkens opdrijven naar een climax zal vooral 'on stage' voor een waar feestje moeten zorgen, en dat is te danken aan de inzet van de gehele groep , maar als er een instrument is dat er dus een beetje bovenuit gaat is het de drum. Luister maar naar de lekker loos gaande solo's op Black & Blue.

We weten ook dat het creeren van een sound de verdienste is van de hele band maar soms is er zo een onderdeel dat net iets meer pluimen verdient en bij High Hopes is dat duidelijk drummer Daryl Pryor , een naam om te onthouden, en meerwaarde aan het voor het overige een solide en goed op elkaar ingespeelde jonge metalcore band die het naar ons mening nog ver gaan schoppen. In het oog houden, en bij deze een sterke aanrader deze EP High Hopes die de globale metalcore fan zeker zou moeten bekoren.

Look in The Mirror

This Ends

Eyes Behold