Axel Rudi Pell - Circle of The Oath

Erik Vandamme    2 november 2012

Axel  Rudi  Pell is een bezige bij. De albums die hij heeft gemaakt op korte tijd zijn niet op een hand te tellen. Tussen het optreden en actief zijn door heeft hij toch nog de tijd gevonden een nieuwe te maken, Circle of The Oath.

Het minste dat je kan verwachten van een plaat van Rudi Pell is een technisch hoogstaand werkje. Gebouwd rond vooral de scherpe gitaarpartijen, dat is ook wat we nu weer krijgen.

We krijgen dus niet iets experimenteel, of eens 'een andere wending' maar gewoon wat we van hem gewoon zijn. Nu misstaan zijn gitaar riffs zeker en vast niet naast de grote gitaargoden op deze planeet. Het zijn dan ook vooral de loos gaande solo's die nog het meest tot de verbeelding spreken. Elke song is dan ook rond dat instrument geschreven en gebracht. De vocale inbreng, die er ook best mag zijn,  is in het geheel uiteraard ook belangrijk maar toch blijft de prioriteit gevestigd op zijn gitaar gebeuren. Luister maar naar het meer dan 9 minuten durende Circle of the Oath en vooral naar die magistrale solo's. Gewoon perfect

Het bewandelen van andere wegen moeten we van Axel  niet verwachten, dat is ook in het minste waar we zitten op te wachten eigenlijk. Maar toch hadden we een klein beetje gehoopt op een verrassing hier en daar, daarentegen is deze plaat gewoon geworden zoals elke andere plaat van hem. En we nemen hem dat echt niet kwalijk dat hij net zijn sterkste kant blijft gebruiken, top bands als AC/DC doen dat namelijk ook al vele jaren en ook geen haan die daar naar kraait, integendeel.

Daarmee is het minpunt van deze plaat ook een pluspunt, want misschien zou het overgaan naar een ander geluid net een nadeel zijn geweest in plaats van een voordeel. Daarom omarmen wij Circle of Oath met respect, voor een gitaarvirtuoos die weer eens zich van zijn best zijde laat zien.  Of hij met deze nieuwste schijf verse zieltjes gaat winnen? Nee, dat denken we niet, maar de fans mogen op hun beide oren slapen, Axel Rudi Pell levert wederom een schitterende plaat af die hen zeker zal bekoren, en meer moet dat echt niet zijn.

1. The Guillotine's Suite (Intro)
  2. Ghost In The Black
  3. Run With The Wind