The Other - The Devils you Know

Erik Vandamme    5 november 2012

De Duitse Horror-punkers The Other, ooit begonnen als Misfits tributeband, worden gezien als een van de meest succesvolle bands in hun genre. Door de jaren heen hebben ze een eigen sound opgebouwd en zijn nu aan hun vijfde album toe, getiteld The Devils You Know. Aan de line up is er iets veranderd, namelijk een nieuwe bass speler Viktor Sharp. En we moeten toegeven dat het een meerwaarde is voor de band. Het album eens stevig onder de loep genomen. Als je jezelf de vraag stelt of het goed is?

Het antwoord is, het was dik in orde!  Niet alleen zijn er tot de verbeelding sprekende titels als Nice Day for A Funeral en Fright Night ook de platenhoes is weer lekker griezelen. Neem daarbij de door merg en been gaande stem van zanger Rod Usher en je weet al wat we gaan krijgen. Een zoveelste album dat perfect past in het 'Horror' gehalte van de muziek van The Other. Ook het lichtjes Duitse accent is een pluspunt en zet het beangstigende van de songs nog iets meer in de verf.

De liefhebbers van Misfits en andere Horror Punk bands zullen hier zeker hun gading in vinden.  Alles ligt wel een beetje op diezelfde lijn maar toch krijgen we een verrassing in de vorm van een ballad Ewigkeit. Een song die toch nog stevig naar de keel grijpt. Het is een verademing tussen al dat geweld op het album.

De rest van het album gaat zoals, we reeds aangaven, dezelfde weg op. Stevige gitaar riffs, smerige drumsolo's en een stem die je zowaar schrik aanjaagt.  Zo hoort het gewoon, The Devils You Know is tevens een album dat perfect past bij de Halloween sfeer die we rond deze tijd beleven en is best niet te beluisteren voor het slapen gaan, je zou er nachtmerries van kunnen krijgen. Alleen daarom heeft deze schijf zijn effect niet gemist, integendeel! De Horro-punk en Mifits fans zullen van deze plaat zeker kunnen smullen. Niets nieuws onder de zon, maar The Other bewijzen dat ze in hun genre nog steeds  helemaal terecht tot de top behoren.

1. The Devils You Know
    2. My Home Is My Casket
    3. Take You Down