Crimson Falls - Fragments Of Awareness

3 oktober 2010

Laten we eens luisteren wat dit album teweeg brengt bij ons en laten we dit meteen ook even neerpennen. Een minpuntje aan hun vorige album was het gebrek aan sterke variatie. Al werd dit minpunt positief omgezet door het uitnodigen van gastzangers en diverse up en downs riffs in hun liederen.

Wie de eerste full CD van Crimson Falls al beluisterd heeft weet dat ze in 1 zaak heel erg sterk zijn en dat is brute kracht steken in hun liederen. Dat is in dit album ook het geval. De band doet waar ze goed in zijn en dat is deathcore combineren met deftige hardcore. Niet nieuw, wel origineel zo blijkt als ik het album liet horen aan enkele Nederlandse collega’s.

Inhoudelijk verandert er veel in het album. Waar het in het eerste album nog draaide rond de oorlog draait het nu over ziektes, profiteurs en arrogante mensen. Een totale ommekeer zo blijkt maar de teksten zijn goed opgebouwd en zorgen dat er een rode draad kan gevonden worden in het album. Naast het inhoudelijke op vlak van teksten bestaat er ook iets als een begeleidend boekje. Bij onze vorige review over hun album uit 2002 namen we dit niet onder de loep, dus daarom doen we dit nu wel even.

Op de cover zien we een man gewaad in een hoody in een soort horrorachtig straatje ergens ver weg in New York. Als we de cover zien denk ik onmiddellijk al aan pietje de dood, moord en hoeren. Wanneer we erin bladeren ontdekken we pas echt welke kunstenaar aan het werk is geweest. Elk lied heeft zijn eigen passende persoonlijke foto. Svencho , artwork man, heeft zijn hart & ziel gestoken in dit hoesje en zal hiermee vast en zeker de interesse lokken om het album aan te schaffen.

Muzikaal gezien zit het album ook sterk in elkaar. Daar waar ze in het vorige album enkele steken lieten vallen, daar verbeteren ze zich hier. De opener van het album “Forsaken” start enorm krachtig en we bevinden ons onmiddellijk terug in periode waar de Duitsers heersden. Het krachtige geluid doet me denken aan de wind die blaast tijdens duizenden moordpogingen in de straten van vroeger. Niettegenstaande dat het album niets te maken heeft met oorlog geeft het me toch deze impressie.

Over de algemene lijn hebben alle liederen betrekking op elkaar. Variatie zit er niet onmiddellijk in doch leid dit niet tot ergernis bij mij. Lied 9 “Solace” trekt toch wel even mijn aandacht. Daar waar bij andere liederen stevig in opmars wordt gegaan blijkt bij dit nummer de gitaar alles voor te trekken en kalmte een belangrijke rol te spelen. Solace is één van de kalmere nummers (net zoals With All Due Respect) op het album die zorgen voor enige afwisseling tussen al dat muzikale geweld.

Conclusie luidt dan ook als volgt:Crimson Falls heeft met dit tweede full album bewezen dat ze werken aan vooruitgang en instaan voor kritiek en tips. Ze werken eraan en verbeteren zich dag na dag, jaar na jaar. Met dit nieuwste album uit 2009 bewijzen ze dat er gehoor wordt gegeven aan de reviews die ze dagelijks krijgen en dat ze 1 willen zijn met het publiek.

Zoals eerder vermeld in een review over deze band ging ik een 10 sterren toekennen indien ze het beter gingen doen. Persoonlijk had ik niet verwacht dat het zo ver zou komen maar ik moet toegeven. De band heeft me verrast en de band heeft zijn 10 sterren daadwerkelijk verdiend. Deze Belgische band staat er! Deze Belgische band weet wat ze doen!

1. Forsaken

2. If I’d Become a Father

3. Omen of Catastrophe